Актуальні статті

Корпоративне навчання для професійного розвитку персоналу: як проводити ефективні тренінги для співробітників

Дарʼя Черноволенко
3.10.2023
Digital marketing

Корпоративне навчання: що це та навіщо потрібно вашій організації

Зараз у вас може скластися враження: мої працівники виконують свою роботу добре, навіщо потрібно це корпоративне навчання? А ми скажемо, що завжди може бути краще та продуктивніше. І наведемо декілька аргументів, чому корпоративне навчання — це важливо.

1. Підвищення рівня навичок та знань.

Можна назвати це головним пунктом. Інколи навички та знання втрачають свою актуальність, іноді — їх просто недостатньо для виконання певних завдань. Корпоративне навчання може стати у пригоді, коли рівень ваших співробітників потребує апгрейду.

2. Підвищення вмотивованості працівників.

Навчання співробітників підтримує їх переконання у тому, що вони є цінними для компанії. Саме через те, що організація вкладає час та ресурс у їх професійний розвиток. До того ж дослідження показують, що більшість працівників так чи інакше прагнуть покращувати свої знання, навички та бути більш продуктивними та корисними на своєму робочому місці. Тож легко складаємо формулу: працівник + час, ресурс = вмотивована робоча одиниця.

3. Актуальність навичок та знань.

Технології невпинно розвиваються, тому деякі знання та навички, що були корисними ще вчора, можуть бути неактуальними сьогодні. Професійний розвиток і навчання персоналу містить в собі й адаптацію до цих нових викликів. Це допоможе працівникам бути конкурентними на ринку та ефективно поратися з поставленими задачами.

4. Підвищення продуктивності.

Нові знання та навички допомагають співробітникам більш ефективно виконувати поставлені перед ними задачі. Таким чином зростає якість продукції, що виробляється або послуг, які надає організація.

5. Зменшує відсоток звільнень.

Так, це правда. Співробітники зацікавлені не тільки у безпосередній роботі, а ще й у розвитку. Тому навчання та розвиток персоналу призводить до зростання рівня довіри працівника до компанії, а також підвищує залученість у робочі процеси. Через це відсоток звільнень значно зменшується.

6. Привнесення нових ідей.

Нові знання примушують мозок працювати швидше. Тому не дивуйтеся, якщо після корпоративного навчання ваші співробітники почнуть приносити та впроваджувати у роботу нові пропозиції та ідеї. Бо вмотивовані та навчені працівники — рушійна сила вашої компанії.

Загалом, можна зробити висновок, що навчання персоналу — це одні плюси. А так воно і є. Тому далі ми розповімо трохи детальніше про види, методи та форми корпоративного навчання. А також надамо рекомендації, які допоможуть правильно його проводити.


Види корпоративного навчання

Почнемо з видів корпоративного навчання. Можемо виділити вісім основних за типом навчання:

1. Підготовка нових працівників.

Це питання актуальне, коли новий співробітник приходить у компанію. Важливо пояснити, з чим саме доведеться працювати, яким чином, які обов'язки на робочому місці. Це дозволить легко та швидко влитись у процес, а також зрозуміти, як саме проходить робочий процес.

2. Перепідготовка.

Час від часу працівникам необхідно проходити перепідготовку. Це такий процес, коли людина отримує нові знання у своїй сфері, відповідно до розвитку та вимог компанії. Цього не уникнути, якщо організація розвивається та вводить у свою дільність щось нове. Це не тільки корисно, а ще й цікаво. Особливо для тих, хто прагне постійного розвитку на робочому місці. А чи це не ознака гарного співробітника?

3. Підвищення кваліфікації.

Як каже закон, підвищення кваліфікації — це набуття співробітником нових та/або вдосконалення вже наявних компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань. Ні додати, ні відняти. Рекомендується проводити з певною періодичністю, щоб тримати навички співробітників у тонусі.

4. Розвиток компетенцій.

Кожен працівник компетентний у певних питаннях на своєму робочому місці. Інших не маємо, чи не так? Але розвиток вже наявних знань та вмінь = прогрес. Компетентності ніколи не буває забагато. Це може бути як теоретичне навчання, так і практичне.

5. Менторство.

Менторство — це такий спосіб навчання працівників-новачків, підготовка їх до самостійної роботи. До нового працівника у компанії прикріплюють ментора (спеціаліста у його галузі), який контролює діяльність, розвиток та адаптацію новачка. Це допомагає легше пройти шлях від жовторотого пташеняти до впевненого у своїх діях співробітника. До того ж це корисно і для самого ментора. Як мінімум — для резюме, а як максимум — ділитися своїми знаннями завжди приємно.

6. Внутрішнє навчання у компанії.

Цей вид можна поділити на два:

— навчання з викладачем, що вже працює у компанії. Це також є плюсом і до резюме викладача, який ділиться своїми знаннями з іншими;
— залучення сторонніх спеціалістів.

7. Менеджмент.

Знання з менеджменту ніколи не зайві. Працівники розвиваються, переходять з посади на посаду, тому певні навички у цій сфері будуть корисними. Який новачок не хотів би стати керівником? Та навіть якщо ні, в організації буде +1 гарний менеджер.

8. Продажі.

Майстер-класи з цієї теми стануть корисними для працівників у таких сферах як продажі та маркетинг. Вони допоможуть покращити наявні навички, полегшити комунікацію з клієнтами та навіть збільшити їх кількість. У перспективі, звісно.

За тривалістю можна виокремити довгострокове або короткотривале навчання.

За формою навчання: групове або індивідуальне.
За формою проведення навчання: онлайн та офлайн.

Загалом, вид навчання персоналу підбирається таким чином, щоб він був максимально ефективний та відповідав вимогам та цілям компанії. А як саме організувати процес — вибір за вами.

Принципи корпоративного навчання

Професійний розвиток і навчання персоналу має керуватися певними принципами, про які ми зараз і поговоримо. Виділити можна три основних групи: принципи розвитку та навчання за моделлю Кіркпатріка, за Ноулзом або за Правилом 70/20/10.

1. За моделлю Кіркпатріка.

Завдяки першому принципу ми можемо оцінити ефективність навчання за чотирма рівнями: результати, поведінка, навчання і реакція.
1) Починається все з 4 рівня: на ньому ви визначаєте, чи отримала компанія необхідний результат від проведення корпоративного навчання. Наприклад, ви мали проблему, яку необхідно було розв'язати. Проведіть аналіз поведінки працівників до тренінгу та після. Зробіть висновки. Якщо результат позитивний — наші вітання. Якщо негативний — треба ще допрацювати.

2) Далі йде 3 рівень: аналіз поведінки. Він органічно випливає з попереднього етапу. Тут варто проаналізувати, що саме сприяло позитивному або негативному результату. Чи змінилася поведінка? Як саме? Важливим також є збір зворотного зв'язку від співробітників. Можливо, вони зможуть поділитися якимись своїми ідеями. А якщо ні — хоча б дізнатися їх враження від навчання. Також співробітники можуть поділитися із вами, що саме корисного вони для себе здобули. Порада: дайте час. Не всі зміни відбуваються зі швидкістю світла.

3) Наступний на черзі 2 рівень: результати навчання. Проведіть просте опитування серед співробітників. Це може бути форма, яку треба заповнити або навіть просте питання у соцмережах компанії. В залежності від відгуків, ви можете сформувати думку чи було корисним це навчання. Порада: проведіть одне опитування відразу, а повторне — трохи згодом. Дайте новим знанням прижитись.

4) І останнє — рівень 1: реакція. Тут мова йде не про те, було навчання корисним чи ні. На цьому рівні треба виявити, чи сподобалось воно вашим співробітникам. Якщо так — чому? Якщо ні — також чому? На жаль та на щастя, люди не займаються тим, що їм не подобається. Тож окрім об'єктивної користі корпоративне навчання має бути ще й цікавим.

2. За моделлю Ноулза.

Навчання дітей та дорослих — зовсім різні речі. І підходити до них, відповідно, треба по-різному. Якщо дитині можна пояснити, що висидіти урок або лекцію дуже важливо та необхідно, то дорослому такі слова часто не аргумент.

Ноулз виділив 4 основних принципи навчання дорослих:

1) Залучає дорослих.

Тут важливо, щоб працівники брали участь у планування та/або оцінюванні власного навчання. Максимальна залученість. Тут можна дати команді вибір: що саме їм би цікаво було вивчити або який тренінг пройти. Можете навіть скласти список та включити туди різні курси, тренінги, воркшопи та дати можливість обрати.

2) Апелює до досвіду.

Кожен дорослий має певний багаж досвіду. Навчання може його підтверджувати або змінювати, в залежності від поставлених задач. Також ви можете просити членів команди ділитися власним досвідом з іншими.

3) Релевантне.

Дорослим людям цікаво отримувати знання та навички, які вони можуть відразу або дуже скоро використовувати на практиці. Якщо це щось абстрактне — навряд чи вийде зацікавити чим працівників. Тому від самого початку поясніть, які вигоди від навчання отримає працівник, де та як зможе застосувати отримані знання та яку користь це принесе і йому, й компанії.

4) Орієнтоване на задачі.

Зміст навчання має складатися з інформації, яку можливо використати на практиці для виконання певних задач. Якщо сутністю курсу були слова заради слів — не дивуйтеся, чому навчання не спрацювало. Порада: давайте практичні завдання відповідно до теми. Це може бути будь-що: складання графіків, презентацій, ведення бухгалтерії та інше. Головне — дати змогу практично підтвердити отримані знання.

3. Правило 70/20/10.

Це правило говорить нам про співвідношення теорії до практики, що ефективне при навчанні дорослих. Розшифрувати її можна так:

1) 70% — практичні заняття, тобто навчання у процесі: робота у колективі або самостійна, повторювання дій за колегами, проєкти;
2) 20% — навчання через менторство, коучінг та зворотний зв'язок;
3) 10% — теорія: до неї може входити книги, лекція, воркшоп, майстер клас та інше.


Методи ефективного навчання персоналу

Доречно буде звернути увагу і на методи навчання персоналу. Їх можна поділити на декілька груп:

1) Пасивні. Сюди можна віднести лекції або тренінги, на яких переважно треба слухати.

2) Активні. Це, наприклад, ділові ігри або певні види бізнес-змагань. Будь-яка діяльність, що потребує активної залученості всіх.

3) Індивідуальні. Перевага у тому, що вся увага приділяється конкретно одному співробітнику. Дозволяє швидше та ефективніше освоїти нові знання або навички.

4) Групові. Потребує менше фінансових та часових затрат. Дозволяє охопити велику вибірку співробітників або навіть ціле підприємство.

5) З відривом від робочого середовища. Це можуть бути відрядження, лекції, воркшопи. Така зміна обставин дозволить працівнику перестати мислити звично, сформувати нові навички та погляд на щоденні робочі ситуації.  

6) Без відриву від робочого середовища. Це навчання, так би мовити, на місці. Воно необхідне, коли є потреба вдосконалити якісь вже наявні навички або пройти переатестацію чи підвищення кваліфікації.


Як організувати розвиток співробітників: покрокова інструкція

Навчання, покращення навичок та вмінь співробітників потрібне будь-якій організації. Тому, як ми й обіцяли, надаємо покрокову інструкцію з порадами: як організувати розвиток персоналу? Враховуючи те, що зараз багато компаній поєднує офісну та віддалену форми роботи, звернемо увагу і на це.

Крок 1. Оцініть свої потреби.

На цьому етапі важливо зрозуміти: що саме ви прагнете отримати від навчання, що необхідно покращити у роботі співробітників, які теми є актуальними для компанії та інше. Підготуйтеся максимально ретельно, щоб отримати максимальний профіт.

Також корисним буде провести опитування співробітників. Дізнайтеся, що вони вже вміють та чому б хотіли навчитися. А також поцікавтеся, який формат навчання для них більш оптимальний.

Крок 2. Зверніть увагу на покращення комунікацій усередині команди.

Неважливо, ви всі працюєте в офісі або хтось на віддаленій формі. Комунікація всередині колективу — це база. Завдяки адекватній взаємодії між співробітниками задачі виконуються простіше, дедлайни не горять, а результат роботи — якісний. Не зайвим буде провести навіть тренінг на цю тему. Якщо співробітники працюють на дистанційній формі — корисним буде провести тренінг на тему електронного листування. Здавалося б, що може бути легше, ніж відправити листа? А ось зробити його зрозумілим та максимально цілісним — це вже питання, на яке варто звернути увагу.

Крок 3. Оцініть потреби учнів.

Винесли це питання окремим пунктом, бо це насправді дуже важливо. Поставте себе на місце співробітника. Якщо це дистанційна форма роботи — чи буде зручним їхати на тренінг в інше місто? Якщо це робота з контентом — чи буде доречним тренінг з ведення документації? Та інші питання. Знання мають бути релевантними та приносити користь на практиці, це ми вже дізналися раніше у пункті про навчання дорослих. Тому тут треба або відразу вибирати те, що буде корисно, або дуже докладно пояснювати про доцільність проведення певних навчань.

Крок 4. Виберіть форму проведення навчання.

Це може бути корпоративний тренінг, воркшоп, лекція або інтенсив. Форм безліч, головне — обрати найбільш зручну та корисну для усіх.

Крок 5. Зацікавте своїх співробітників.

Так, цікавість не менш важлива. Чи часто ви вивчаєте щось, що приносить лише користь? Звісно, навчання має викликати зацікавленість у персоналу. Тому підійдіть до цього питання відповідально. Поясніть, чому саме це навчання було обране, в чому його користь та інші плюси його пройти.

Крок 6. Виберіть оптимальну кількість учасників тренінгу.

Неважливо, онлайн чи офлайн проходить навчання. Тут треба відштовхуватись від його форми. Якщо це лекція — учасників може бути багато. Якщо командна бізнес-гра — виберіть таку оптимальну кількість учасників, щоб їм було комфортно та кожен отримав свою порцію уваги та знань.

Крок 7. Вибирайте сучасні тренінги.

Може звучати трохи дивно, так. Але у наш час є ціла купа тренінгів, лекцій, що вже не відповідають викликам часу. Витратьте час на вибір найбільш актуальної та корисної програми для своїх співробітників.

Наприклад, її можна обрати на сайті Promodo Academy у розділі «Для компаній». Ми пропонуємо знання, які «на часі» та цінну інформацію від професійних викладачів, що досконало розбираються у своїй темі. Тут можна знайти курси які допоможуть і власникам бізнесу, і працівникам, і HR-команді. Наявні форми навчання підійдуть під будь-які потреби: авторські програми для бізнесу, консалтинг та впровадження змін, індивідуальні консультації та навіть підготовка спеціалістів «під ключ».

Поради з організації тренінгів для корпоративного навчання

Зазначимо ще раз, що навчання має бути не тільки корисним, а ще й цікавим для співробітників. Тому хочемо поділитися деякими лайфхаками, як удосконалити вашу систему управління розвитком персоналу.

1) Перетворіть навчання у гру.

Ні для кого не секрет, що дорослі — це великі діти. Тому додайте у своє навчання нотку змагання. Можна створити рейтинги, видавати певні винагороди або заохочення. Проводити такі змагання можна у формі вікторин, завдань або місій з різним рівнем складності. Ця система допоможе і зацікавити персонал, і одночасно перевірити засвоєні ними знання.

2) Розбийте навчання на частини.

Наш час, коли зручний формат = короткий формат (у більшості випадків), потребує певної адаптації. Можна поділити навчання на зручні, стислі частини та проводити його дозовано. Так інформація засвоїться краще, а співробітники не будуть нудитися. Звісно, деякі лекції потребують повного занурення та витрати значної кількості часу, але з іншим можна гратися. Змінюйте формати та час, який ви витрачаєте на те чи інше навчання.

3) Зробіть навчання постійним супутником.

Для того, щоб не дивуватися на перекваліфікації, що ваші співробітники чогось не вміють або не знають, спробуйте запроваджувати навчання частіше. Це можуть бути короткі зустрічі, лекції або тренінги. Навчання повинно бути постійним процесом, а не одноразовою акцією.

4) Розбір практичних ситуацій.

Професійний розвиток персоналу неможливий тільки у теоретичному аспекті. Має бути й практика. Щоб опрацювати помилки, які мали місце, або уникнути нових — допоможе практичний розбір ситуацій. Виберіть одну або декілька та винесіть на обговорення команди. Ви можете внести свої зауваження, а також поцікавитися — який варіант розв'язання проблеми бачать ваші колеги.

Висновки

Професійний розвиток співробітників — це важлива частина розвитку потенціалу вашої компанії. Не цурайтеся вкладати у це час та ресурс. Бо більш освічені, підковані та мотивовані працівники — це запорука успіху будь-якої справи.

Вибирайте те, що принесе користь саме вашій компанії. Це можуть бути: тренінги з розвитку лідерства, продажі, обслуговування клієнтів, ведення документації або культура листування, аналіз інформації, практичні навички або вміння користуватися певними програмами, підготовка кадрів під окремі посади, управління та інше. Також виберіть зручний формат: дистанційний або очний.

Може здатися, що організувати навчання — це енергозатратна справа. Так, з певної точки зору так воно і є. Але варто завжди тримати у голові, що саме це навчання принесе вам, компанії та працівникам. А заручившись порадами з нашої статті, процес вже не буде таким складним.

Тож складіть детальний план та хай щастить!

Рекомендуємо курси
No items found.
Також цікаво
Дізнавайтеся про все першими!
Дякую! Ваше звернення отримано!
Ой! щось пішло не так.